ستاره های سربی

اختر شناسی


طعمه ی خورشید

 تمام آزمایش‌های علمی، فضاپیماهای SDO، STEREO و سایر فضاپیماهای مطالعاتی خورشید، هم‌زمان با پاسخگویی به سوالات موجود درباره خورشید سوالات جدیدی ایجاد کرده‌اند. برای اینکه بتوان حقیقت وجود خورشید را کشف کرد، باید به اندازه کافی به خورشید نزدیک شد تا بتوان از آن نمونه‌برداری کرد و فوران‌های سطح آن را اندازه گرفت.

نسل بعدی ماهواره‌های رصد خورشید در اطراف قطب‌های آن پرواز خواهند کرد. این فضاپیماها هم‌زمان با مزه مزه کردن (!) جو خارجی خورشید، جریان‌های انرژی را که از سطح آن به داخل تاج خورشیدی روان هستند، ردیابی می‌کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طیف‌سنج تصویربرداری سطح مشترک خورشید ناسا (IRIS) که قرار است در دسامبر 2012 / آذر 1391 به فضا پرتاب شود، به مطالعه سطح مشترک بین جو و سطح خورشید خواهد پرداخت. این رصدخانه فضایی با مطالعه چگالی، دما و پدیده‌های میدان مغناطیسی خورشید، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا جریان انرژی و پلاسما را که باعث ایجاد تاج و بادهای خورشیدی می‌شوند، توضیح دهند.

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا که در هنوز در مراحل طرح‌‌ریزی است، با حرکت بر روی مداری عمود بر دایرةالبروج به مطالعه قطب‌های خورشید خواهد پرداخت. مسیر حرکت این مدارگرد تقریبا در عرض جغرافیایی 30 درجه خورشیدی قرار دارد. جو گورمن از اعضای پروژه SDO می‌گوید: «بهترین شاخصی که ما می‌توانیم برای بررسی و پیش‌بینی چرخه خورشیدی داشته باشیم، در قطب‌های خورشید قرار دارد.» به گفته وی هدف نهایی دانشمندان این است که بتوانند سفینه‌ای خورشیدی بسازند که قادر باشد ابزارهای علمی در بالای قطب‌های خورشید حمل کند.

ناسا قصد دارد تا در سال 2018 / 1397، کاوشگر خورشیدی پلاس را رهسپار فضا کند که قرار است بیش از سایر فضاپیماهای دیگر تاریخ، به خورشید نزدیک شود. این فضاپیما قرار است در ضمن پرواز به دور خورشید، به استشمام اتمسفر خورشید و سنجش بادهای خورشیدی بپردازد.

 

در یکی از آزمایش‌هایی که برای این فضاپیما برنامه‌ریزی شده، قرار است الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های هلیوم موجود در بادهای خورشیدی شمارش شود و علاوه بر اندازه‌گیری مشخصات بادهای خورشیدی، بعضی از آنها توسط ظروف خاصی برای تحلیل و بررسی جمع‌آوری شوند. آزمایش دیگری هنگام عبور فضاپیما از میان بادهای خورشیدی، تصاویری سه‌بعدی از آنها تهیه خواهد کرد. نهایتا ابزار دیگری فهرستی از محتویات خورشید تهیه خواهد کرد؛ مساله مرموزی که بر خلاف سادگی ظاهری، چندین دهه است که فیزیک‌دانان را به خود مشغول کرده است.

به گفته دین پسنل، یکی دیگر از دانشمندان پروژه SDO، ارسال این فضاپیما فرصت مناسبی برای انجام تحقیقات فیزیک خورشید فراهم می‌کند. وی ‌می‌گوید: «هدف این است که بتوانیم آب‌وهوای خورشیدی را پیش‌بینی کنیم. ما اکنون در آغاز این راه قرار داریم، اما من فکر می‌کنم که می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم.»



پنج شنبه 23 خرداد 1392برچسب:خورشید,

|
 
تصاویر جدید خورشید

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:خورشید,

|
 
سرخی خورشید

بی‌تردید اکثر شما خورشید را به هنگام طلوع و غروب دیده‌اید. حتماً متوجه شده‌اید که خورشید در این مواقع به شکل گلوله‌ای سرخ و آتشین در می‌آید. این در حالی است که در تمام طول روز خورشید، سفید رنگ است. آیا می‌دانید دلیل آن چیست؟

می‌دانیم که اطراف کره زمین را هوایی احاطه کرده است که به آن جو یا اتمسفر گفته می‌شود. نور خورشید قبل از آنکه به ما برسد، از میان اتمسفر عبور می‌کند. همانطور که می‌دانید نور خورشید از ترکیب هفت رنگ قرمز،نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش تشکیل شده است.

پرتوهای بنفش، نیلی و آبی بیشتر و پرتوهای قرمز و نارنجی کمتر پراکنده می‌شوند. به همین دلیل قسمت اعظم دو رنگ قرمز و نارنجی به چشمان ما می‌رسد. در نتیجه خورشید را به هنگام طلوع و غروب به رنگ سرخ می‌بینیم

هنگام طلوع و غروب وقتی خورشید نزدیک افق است، پرتوهای نور باید 50 برابر مسافتی را که هنگام ظهر در اتمسفر می‌پیمایند، طی کنند تا به ما برسند. گرد و غبار، دود و بخار آب موجود در هوا رنگ‌های تشکیل دهنده نور خورشید را در جهات مختلف پخش می‌کنند. پرتوهای بنفش، نیلی و آبی بیشتر و پرتوهای قرمز و نارنجی کمتر پراکنده می‌شوند. به همین دلیل قسمت اعظم دو رنگ قرمز و نارنجی به چشمان ما می‌رسد. در نتیجه خورشید را به هنگام طلوع و غروب به رنگ سرخ می‌بینیم.

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:سرخی خورشید,

|
 
ساختمان خورشید

خورشید یکی از میلیاردها ستاره آسمان، و هسته منظومه شمسی است، از نظر اندازه و درخشندگی، خورشید ستاره متوسطی است؛ اما چون از ستاره های دیگر به زمین نزدیک تر است، چنین بزرگ و درخشان به نظر می آید. خورشید تا زمین 150 میلیون کیلومتر فاصله دارد. قطر آن 1392000 کیلومتر و حجمش 3/1 میلیون برابر حجم زمین است. این ستاره ساختمانی گازی است که اگر چه اساساً از هلیم و هیدورژن، سبک ترین گازهای جهان، تشکیل شده است، اما وزن آن 300000 برابر وزن زمین است.

خورشید گلوله ای از گازهای داغ و سوزان است. هیچ ماده جامدی در آن یافت نمی شود. عناصر تشکیل دهنده این ستاره عبارتند از: هیدورژن، هلیم و اندکی عناصر شیمیایی دیگر مانند آهن- البته به صورت گاز!

«کروموسفر» یا «رنگین کره» لایه دیگری است که فوتوسفر را در بر گرفته است و به خاطر زبانه های آتشین خود، همچون جنگلی سوزان به نظر می آید.

تراکم گازها در هسته خورشید چنان زیاد است که سبب شده است رفتار این قسمت از خورشید همچون مایعی سنگین باشد. نور مرئی، امواج رادیویی، اشعه ایکس، اشعه گاما، پرتوهای کیهانی و ذرات پرشتابی به نام «نوترینو» از جمله اجزائی هستند که از خورشید به زمین می رسد. (البته 8 دقیقه و 20 ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد.) تصور می شود که دمای مرکز خورشید بیش از 15 میلیون درجه باشد. اما دمای سطح آن حدود 6000 درجه است.

لایه ای از خورشید که گرما و نور مرئی از آن ساطع می شود و به ما می رسد«فوتوسفر» یا «رخشان کره» نام دارد. رخشان کره در واقع، همان سطح خورشید است. این لایه دریایی از گاز جوشان است که به صورت ماده ای مذاب به نظر می آید- مانند پوششی که نقش آن هر لحظه تغییر می کند.

خورشید

«کروموسفر» یا «رنگین کره» لایه دیگری است که فوتوسفر را در بر گرفته است و به خاطر زبانه های آتشین خود، همچون جنگلی سوزان به نظر می آید. این لایه کاملاً گازی شکل، 5000 کیلومتر ضخامت دارد. کروموسفر کم و بیش شفاف است. اما وقتی خورشید گرفتگی کامل رخ می دهد، آن را به صورت کمان مرئی صورتی رنگی می بینیم که اطراف جسم تاریک ماه را احاطه می کند. (با نور تک رنگ نیز این لایه قابل مشاهده است.) دمای کروموسفر در جوار فوتوسفر حدود 4200 درجه و در قسمت خارجی- قسمت مجاور با ناحیه ای موسوم به «منطقه گذار» - حدود 50000 درجه است. منطقه گذار لایه نازکی به ضخامت چند صد کیلومتر است که دمای داخل آن تا 500000 درجه نیز می رسد.

خورشید تا زمین 150 میلیون کیلومتر فاصله دارد. قطر آن 1392000 کیلومتر و حجمش 3/1 میلیون برابر حجم زمین است. این ستاره ساختمانی گازی است که اگر چه اساساً از هلیم و هیدورژن، سبک ترین گازهای جهان، تشکیل شده است، اما وزن آن 300000 برابر وزن زمین است.

بعد از «منطقه گذار»، خارجی ترین قسمت از جوّ خورشید قرار دارد که به آن «کرونا» یا «تاج خورشید» می گویند. کرونا هاله ای از گازهای نقره ای رنگ است که تراکم بسیار کمی دارند. دمای کرونا متناسب با فاصله اش تا خورشید افزایش می یابد. در فاصله 75000 کیلومتری از سطح خورشید، دمای این لایه حدود 2 میلیون درجه است. کرونا نیز فقط هنگام خورشید گرفتگی کامل یا با تجهیزات خاص مشاهده می شود.

خورشید بزرگ ترین منبع گرما و انرژی است و بدون آن هیچ موجودی روی زمین زنده نمی ماند.

 


ادامه مطلب

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:ساختمان خورشید,

|
 
طلوع و غروب خورشید

طلوع و غروب خورشید
غروب

زمین، گرچه ما نمی‏توانیم حرکت آن را حس کنیم، همواره در حال حرکت است. زمین دور خورشید می‏گردد، و این گردش یک سال تمام طول می‏کشد. در همین حال زمین به دور خود نیز می‏چرخد، و هر چرخش کامل 24 ساعت به طول می‏انجامد. همچنان که زمین می‏چرخد، خورشید در معرض دیدش قرار می‏گیرد و چنین می‏نماید که خورشید در آسمان طلوع می‏کند. زمین از غرب به شرق می‏چرخد. بنابراین هنگام صبح خورشید را در شرق می‏بینیم که طلوع می‏کنند و هنگام عصر آن را در غرب می‏بینیم که غروب می‏کند.

محور چرخشی

 زمین، گرچه ما نمی‏توانیم حرکت آن را حس کنیم، با سرعتی حدود 1600 کیلومتر در ساعت به دور خود می‏چرخد. هر خط مرکزی که چیزی به دور آن بچرخد محور نامیده می‏شود. محور زمین از قطب‏ها می‏گذرد. 5/8 دقیقه طول می‏کشد تا نور خورشید 150 میلیون کیلومتر را طی کند و به زمین برسد.

هنگامی شب می‏شود که نور خورشید، به آن بخشی از زمین که ما در آن زندگی می‏کنیم نمی‏تابد.

از زمین چنین می‏نماید که خورشید بین غروب و طلوع در آسمان حرکت می‏کند. اما در حقیقت این زمین است که حرکت می‏کند، نه خورشید.

 

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:خورشید,

|
 
خورشید چیست؟

خورشید چیست؟

خورشید چیست؟

خورشید یکی از میلیاردها ستاره ی موجود در جهان است. این ستاره در مرکز منظومه ی شمسی قرار دارد. نه سیاره ی منظومه ی شمسی تقریباً بر روی یک صفحه به دور خورشید می چرخند. خورشید به دلیل نزدیکیش به ما درخشانتر و

خورشید چیست؟
خورشید چیست؟

 بزرگتر از سایر ستارگان به نظر می رسد. فاصله ی آن تا زمین 150 میلیون کیلومتر است. قطر خورشید حدود 1.390.000 کیلومتر است که در مقایسه با قطر زمین (12756 کیلومتر) بسیار زیاد است. با اینکه خورشید از گاز تشکیل شده است، وزن آن بیش از 300 هزار برابر وزن زمین است. حجم خورشید حدود 3/1 میلیون برابر حجم زمین است. هشت دقیقه و 20 ثانیه طول می کشد تا پرتوهای خورشید به زمین برسند.

خورشید چیست؟
خورشید چیست؟

خورشید نیز مانند سایر اجرام آسمانی همواره در حال حرکت است. این ستاره به همراه سایر اجرام منظومه ی شمسی هر 225 میلیون سال یک بار به دور کهکشان راه شیری می چرخد. علاوه بر این خورشید به دور محور خود نیز در حال گردش است. دمای مرکز آن حدود 15 میلیون درجه ی سانتی گراد است.

سطح خورشید از سه لایه ی گاز تشکیل شده است. داخلی ترین لایه «شید سپهر» نام دارد. دمای این لایه حدود شش هزار درجه ی سانتی گراد است. لکه های خورشیدی در سطح شید سپهر ظاهر می شوند. لایه ی بالاتر، «رنگین سپهر» نامیده می شود. ضخامت این لایه 14 هزار کیلومتر است. رنگین سپهر از هیدورژن، هلیم و سایر گازها به وجود آمده است. دمای این لایه حدود پنج هزار درجه ی سانتی گراد است. به خارجی ترین لایه ی خورشید که اطراف رنگین سپهر را احاطه کرده است، «تاج» می گویند.

خورشید منبع نور و حرارت در منظومه ی شمسی است. بدون وجود آن امکان ادامه ی حیات بر روی کره ی زمین غیرممکن است.

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:خورشید,

|
 
انرژی از خورشید

خورشید از گازهایی نظیر هیدروژن (۷۳٫۴۶ درصد) هلیوم (۲۴٫۸۵ درصد) و عناصر دیگر که می‌توان اکسیژن، کربن، نئون و نیتروژن اشاره کرد.

انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی می‌باشد. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال می‌باشد. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به وزن خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر وزن زمین است. این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

میزان دما در مرکز خورشید حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیون درجه سانتیگراد می‌باشد که از سطح آن با حرارتی نزدیک به ۵۶۰۰ درجه و به صورت امواج الکترو مغناطیسی در فضا منتشر می‌شود.

زمین در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید واقع است و ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد. بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی آن می‌باشد. سرمنشاء تمام اشکال مختلف انرژیهای شناخته شده تاکنون شامل (سوختهای فسیلی ذخیره شده درزمین، انرژی‌های بادی، آبشارها، امواج دریاها و...) موجود در کره زمین از خورشید می‌باشد.

انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی تبدیل شود، همانند گرما و الکتریسیته و.... ولیکن موانعی شامل (ضعف علمی و تکنیکی در تبدیل بعلت کمبود دانش و تجربه میدانی - متغیر و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی و فصول سال و جهت تابش - محدوده توزیع بسیار وسیع) موجب گردیده تا استفاده کمی از این انرژی

استفاده ازمنابع عظیم انرژی خورشید برای تولید انرژی الکتریسته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمانها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و..... اخیرا شروع گردیده‌است.

سه شنبه 21 خرداد 1392برچسب:,

|
 


*به وبلاگ من خوش آمدید* نویسنده: *سماکان* *تبادل لینک هوشمند* برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .
Ahvazkian@Gmail.com

اختر شناسی
تلسکوپ
عجایب آسمانها
وقایع نجومی
عکس هایی از فضا
ماه و ستارگان
ستارگان بیشمار در کویرهای ایران
کهکشان راه شیری
داستانهایی از فضا و بیکرانه آسمان
چگونگی خلقت زمین و آسمانها
آیه ها و احادیث
جدیدترین اخبار درباره فضا
پایگاه های نظامی فضانوردی
دریاها و جزایر عجیب و شگفت انگیز
اعماق زمین
دنیای زیر آب
مثلث برمودا
درختان شگفت انگیز زمین
عجایب گردشگری در ایران
همه چیز درباره خورشید
حیوانات و پرندگان
فضانوردان مشهور
ایران در عرصه هوا و فضا
زندگی فضانوردان در خارج از جو زمین
علوم غریبه
احضار ارواح
ارتباط اجنه با انسان
بهشت و جهنم
وقایع آخر زمان
یأجوج و مأجوج
اس ام اس های زیبا
دنیای دایناسورها
دانلود بازی و سرگرمی
نرم افزار و بازیهای موبایل
دانلود نرم افزار و کتب الکترونیکی
دنیای موسیقی
فیلمهایی از فضا

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .





ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی ستاره شناسان را به وجد آورد
آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟
سال1393 (سال اسب) مبارک ...
تبادل اطلاعات از طریق DTN‌ و DSN
مثلث برمودا
نام ستاره ها به ترتیب درخشندگی در آسمان
دانلود آهنگ ستاره با صدای حمید عسکری
سماکان Semakan
بازی مدافع ستارگان
به تعدادی نویسندۀ حرفه ای وبلاگ نیازمندیم ...
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی
وقایع نجومی
سیاره ای که از دنیای مردگان بازگشت
10واقعیت جالب درباره ی کهکشان راه شیری
تصاویر برتر نجومی سال
ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم
تصاویر جالب از بارش شهاب سنگ از آسمان
فناوری فضایی
کویر یزد
سیاره اورانوس
سیاره مشتری
حلقه های نپتون
صورت فلکی
سیارات کوتوله
سیاره سدنا
سیاره نپتون
سیاره زحل
سیاره بهرام
منظومه شمسی

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 117
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



?


كد آهنگ جدید


cache01last1535386216